Rejseguide til 48 timer i Randers med børn

Er Randers et besøg værd for en børnefamilie, og hvad har byen overhovedet at byde på? Kom med William, Hans-Kristian og jeg på weekendtur i Randers og bliv klogere på, hvad I kan opleve i Randers som familie.

Vi var afsted fra fredag til søndag i slutningen af oktober, og på trods af regnvejr havde vi en hyggelig weekendtur i den fine, gamle jyske handelsby.

Læs også: En børnevenlig weekend på Hotel LEGOLAND og i LEGO House

Hotel Randers

Fredag eftermiddag: Vi tjekker ind på Hotel Randers, hvor vi skal overnatte i to nætter. Hotellet ligger centralt i byen, er fire-stjernet, og er et gammelt og historisk hotel fra 1856. Hotel Randers blev gennemrenoveret i 2016, og er et rigtig flot hotel med en lækker morgenmadsbuffet, fine værelser og en god beliggenhed.

Læs mere om Hotel Randers her.

Memphis Mansion

Efter et kort visit på værelset, tager vi bilen til Memphis Mansion, som er et sted, der udefra er en tro kopi af Elvis Presleys bolig “Graceland”. Det er endda dobbelt så stort. Inde i Memphis Mansion kan du besøge et Elvis museum med en af de største Elvis samlinger i verden. Du kan blandt andet se masser af Elvis tøj, et par manchet-knapper han fik af President Nixon, musikinstrumenter og mange flere af Elvis tidligere ejendele.

Memphis Mansion huser også dineren "Highway 51", hvor du kan spise burger, spareribs, drikke milkshakes eller prøve en Elvis sandwich. Stedet er velbesøgt, så det er en god idé at bestille bord.

Læs mere om Memphis Mansion her.

Randers Bibliotek

Lørdag formiddag: Efter en god morgenmadsbuffet på hotellet inklusiv pandekager, tog vi på Randers Bibliotek, der ligger centralt i byen og ca. fem minutters gang fra hotellet.

Her er et hyggeligt område for børn, hvor der kan leges og læses bøger. Et perfekt sted for en regnvejrs-hygge-dag.

På biblioteket finder du også et lounge-område samt et drikke- og spiseområde.

Læs mere om Randers bibliotek.

Efter en hyggelig stund på biblioteket, gik vi gennem byen til Randers Regnskov. På vejen mødte vi et tambourkorps, der havde trodset regnen, og spillede flittigt gennem gaderne.

Randers Regnskov

Randers Regnskov har åbent hele året, men dele af "skoven" er lukket ned i vinterhalvåret. Heriblandt Danmarksparken og slangetemplet. Der var dog stadig en masse at opleve, og vi så både søkøer, skildpadder, aber, papegøjer og mange mange flere dyr.

Randers Regnskov er et spændende sted at gå på opdagelse for både store og små, og det er ret specielt at komme så tæt på dyrene, der flere steder går og flyver frit rundt. Jeg kan afsløre, at jeg fik dyrelort på mine bukser, så det er meget autentisk.

Det virkede til at være en god idé at tage i Randers Regnskov tidligt på dagen, da der kom flere og flere mennesker som klokken slog. Et par andre praktiske ting er, at der både er mulighed for at spise i caféen og medbringe egen mad, og udenfor findes der legepladser for børn og barnlige sjæle.

Læs mere om Randers Regnskov her.

Museum Østjylland

Lørdag eftermiddag: Efter en times afslapning på hotelværelset gik vi til Museum Østjylland, der ligger i Randers Kulturhus (samme sted som biblioteket). Her er der gratis adgang til en masse udstillinger om Danmarks (og Randers) historie, og du bevæger dig blandt andet igennem Stenalderen, Istiden, Vinkingetiden og Middelalderen.

Undervejs møder du forskellige aktiviteter for børnene, der blandt andet kan skrive deres navn i runer, prøve udklædningstøj, lave puslespil, tegne og fange fisk.

Læs mere om Museum Østjylland her.

Brasserie Mathiesen

Lørdag aften: Middagen lørdag nød vi på Hotel Randers restaurant, Brasserie Mathiesen. Vi var alle trætte efter en begivenhedsrig dag, og da regnen fortsat silede ned, var det perfekt, at vi blot skulle tage elevatoren et par etager ned for at spise.

Maden smagte skønt, og der var også et par børneretter på menuen, hvilket altid er et stort plus, når man har en lille størrelse med på restaurant.

Læs mere om Brasserie Mathiesen her.

Stjerneruten i Randers

Søndag formiddag: Randers er næsten 1000 år gammel, og der er masser af gammel historie rundt om i byen. Der er lavet en rute rundt i Randers på 2,5 km. Stjerneruten kaldes den, og den fører dig forbi nogle af Randers seværdigheder som Rådhustorvet, Randers Kloster og Den jyske hingst. Der er lavet messingstjerner i vejen, som viser dig ruten, og herudover kan du læse om ruten samt kigge på et kort her.

Modelbane Europa

Da vi havde tjekket ud fra værelset, kørte vi forbi Hadsten på vej hjem. Her ligger Modelbane Europa, som er en af Europas største modelbane-samlinger. Der var modelbaner i lange baner, der bugtede sig over forskellige landskaber, og det var et ret imponerende syn. Flere steder kunne børnene styre togene, trykke på knapper, der fik biler til at køre, eller lys til at skifte, og der kunne også bygges med LEGO og tegnes. William synes, det var fantastisk, og han ville bestemt ikke hjem derfra.

Modelbane Europa serverer deres helt egen unikke kage, Svellekage, og herudover kan der købes drikkelse som kaffe, vand og sodavand.

Læs mere på modelbaneeuropa.dk

Vi havde en supergod weekendtur til Randers, og det er helt sikkert en by, vi godt kunne finde på at komme tilbage til. Måske i sommerhalvåret, så vi kan kombinere det med en tur til Djurs Sommerland.

Hvilke danske byer kan du anbefale til en weekendtur med børn?