Weekendtur i Bansko med mor og far

Jeg beklager, at der har været lidt stille på bloggen den sidste lille uge, men jeg holder ferie med mine forældre, som er på besøg her i Sofia. I dag fik jeg dog abstinenser, og måtte altså bare lave et indlæg, så her er lidt om vores weekendtur til den hyggelige by Bansko.

sofia_foraelde

Fredag over middag hentede jeg mine forældre i Sofia lufthavn. Jeg havde helt sommerfugle i maven, mens jeg ventede på dem i ankomsthallen med et bulgarsk flag i hånden. Og da de kom ud, var jeg et stort smil. Det var vi alle tre. Det var så skønt at se dem, og så dejligt, at de nu var her i Sofia for at besøge mig. Juhuuu!

Da vi kom tilbage i lejligheden stod den på frokost på altanen, og en lille gåtur til den nærtliggende by, Simeonovo. Da Hans-Kristian fik fri fra arbejde, pakkede vi bilen, og kørte til det meget naturskønne Bansko ca. 150 km. fra Sofia. Her tilbragte vi weekenden på et fint hotel med spa og udsigt udover golfbanen.

bansko_madAftensmad på hotellet fredag aften.

bansko

Den gamle del af Bansko var vildt hyggelig med små, snoede gader og hyggelige restauranter, og om lørdagen fandt vi et smørhul i en baggård midt i byen, hvor vi nød vores frokost i solen.

bansko2bansko4

Bansko er et kendt skiområde, så vi kørte op, og så de meget forladte pister. Jeg tænker, at vi helt klart skal derhen til vinter, hvis vi stadig bor i Bulgarien til den tid, for det ser ud til at være et fedt sted at stå på ski, og så er det jo ret billigt i forhold til f.eks. Østrig.

bansko1

På toppen af bjerget begyndte det at regne og tordne, så vi skyndte os tilbage ned til byen, hvor vi krøb i tørvejr på den hyggeligste restaurant, hvor den søde kromutter åbnede køkkenet kun for vores skyld.

bansko3 bansko5

I søndags var det jo Mors dag, så jeg besluttede at forkæle min Mutti med en tur i spa. Hun valgte Hamam, som er tyrkisk peeling og massage. Det var virkelig lækkert, og jeg lover dig for, at jeg havde babyblød hud bagefter.

Smukke Rila Monastery

På vej tilbage til Sofia drejede vi af mod Rila Monastery, som var et rigtig flot kloster med den vildeste belliggenhed i bjergene. Bulgarien har virkelig meget flot natur at byde på, og landet overrasker mig gang på gang med dets smukke skatte.

bansko6 bansko7 bansko8 bansko9

Der kommer meget mere om ferien med mine forældre her på bloggen, men nu vil jeg smutte, da vi skal ud og lege turister og nyde det dejlige vejr, inden mine forældre rejser tilbage til Danmark i morgen. Snøft snøft!